مبانی نظری پیشینه تحقیق مفاهیم و ابعاد عدالت، عدالت سازمانی و عدالت اجتماعی (فصل دوم)

با سلام با توجه به اینکه مشخصات فایل مبانی نظری پیشینه تحقیق مفاهیم و ابعاد عدالت، عدالت سازمانی و عدالت اجتماعی (فصل دوم) را مشاهده می نمایید که پس از مطالعه آن در صورت تمایل می توانید نسبت به دریافت آن اقدام نمایید.
برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل
مبانی نظری پیشینه تحقیق مفاهیم و ابعاد عدالت، عدالت سازمانی و عدالت اجتماعی (فصل دوم)

مبانی-نظری-پیشینه-تحقیق-مفاهیم-و-ابعاد-عدالت-عدالت-سازمانی-و-عدالت-اجتماعی-(فصل-دوم)

دانلود مبانی نظری تحقیق پیشینه تحقیق مفاهیم و ابعاد عدالت، عدالت سازمانی و عدالت اجتماعی (فصل دوم) در 75 صفحه در قالب word , قابل ویرایش ، آماده چاپ و پرینت جهت استفاده.

مشخصات محصول:
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

کاربردهای مطلب:
منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی


قسمتهایی از مبانی نظری:

معنای لغوی عدالت
در بیشتر فرهنگ ها و کتاب های لغت به تعریف لفظی و لغوی کلمه عدل و عدالت توجه شده است که پرداختن به همه آنها به تفصیل بیش از حد می انجامد، لذا به برخی از آنها به اجمال اشاره می شود:
الف) فرهنگ فارسی معین: در این فرهنگ معانی زیر برای کلمه عدل و عدالت آمده است: 1 – داد کردن، داد دادن، 2 – نهادن هر چیزی به جای خود، 3 – حد وسط میان افراط و تفریط، 4 – دادگری، انصاف، عدالت مقابل ظلم، 5 – داد، 6 – اندازه و حد اعتدال (ندایی 1379، 6).
ب) حضرت علی (ع) نیز عدل را قرار دادن هر امری در جای خود معنی می فرماید: العدل یضع الامور مواضع ها (ندایی 1379، 6).
ج) در مفردات راغب نیز در تعریف عدل آمده است: عدل= العداله و المعادله: لفظی است که در حکم و معنی مساوات است و به اعتبار نزدیک بودن معنی عدل به مساوات در آن مورد هم بکار می رود.
عدل و عدل= در معنی به هم نزدیکند ولی عدل در چیزهایی است که با بصیرت و آگاهی درک میشود و بکار میرود، مثل احکام. ولی واژه های عدل و عدیل در چیزهایی است که با حواس درک می شود مثل اوزان، اعداد و پیمانه-ها. پس عدل تقسیط بر اساس استقامت و کمال است. از این رو روایت شده است که 'بالعدل قامت السموات و الارض' آگاهی و خبری است بر اینکه هر گاه رکنی از ارکان چهارگانه در عالم افزون بر دیگری یا کم از دیگری می بود جهان بنا بر مقتضای حکمت انتظام می داشت (ندایی 1379، 7).
د) در فرهنگ فلسفی بحث مفصلی درباره ریشه لغوی و اصطلاحی عدالت یا صیغه فلسفی وجود دارد. عدالت در لغت به معنی راستی (استقامت) و در شریعت به معنی راستی در راه حق و دوری از مانع و برتری دادن عقل بر هواست. در اصطلاح فقیهان، عدالت پرهیز از گناهان بزرگ و اصرار نکردن در گناهان کوچک و راستگویی و پرهیز از دروغ و رعایت تقوا و دوری از افعال پست است (ندایی 1379، 9).

 بحث مفهومی و اصطلاحی عدالت
بعد از ریشه یابی واژه لغوی عدالت،اینک با توجه به معنی لغوی به بررسی مفهومی و اصطلاحی آن پرداخته می شود. در اینجا با توجه به محدودیت تحقیق، بررسی آرا و افکار همه فیلسوفان و متفکران برای ارائه تعریف امکان ندارد لذا به بررسی عدالت در قرآن و سیره نبوی و اندیشه های امیرالمومنین (ع) و همچنین نظریه برخی از فیلسوفان مانند افلاطون و استاد مطهری اشاره خواهد شد:

 عدالت در قرآن
مبنا و زيربناي تمامي اصول، در تمامي انديشه‌هاي سياسي اسلام عدالت است. آيات الهي اشاره دارند كه پيامبران را با مشعل‌هاي هدايت فرستاديم و به آنها كتاب و ميزان داديم تا عدالت را بر پا دارند (عمید زنجانی 1373، 311). بنابراين چه بياني رساتر از اين كه قرآن استقرار عدالت و گسترش آن را يكي از دو هدف اساسي و فلسفه‌ي بعثت انبيا ذكر كرده و آن را از صفات الهي و بارزترين خصيصه‌ي آفرينش و نيكوترين خصلت انسان معرفي كرده است.
الف) «ما رسولان را با براهين روشن به سوي انسان ها فرستاديم و به آنها كتاب و ميزان داديم تا عدالت را بر پا سازند .»
ب) من مأمورم كه عدالت را در ميان شما برپا سازم .»
ج) «عدالت را پيشه خود سازيد؛ زيرا عدالت به تقوا و پاكي انسان نزديكتر است .»
د) «هرگاه در ميان مردم حكم مي‌كنيد بايد براساس عدالت باشد .»
هـ) «خداوند به عدالت پيشگي فرمان دهد .»
اساس حكميت و حكم و حكومت در قرآن ايجاد قسط و عدل در جامعه است. از سوي ديگر كثرت آياتي كه درباره‌ي عدل و كلمات مترادف و متضاد اين واژه است بيانگر اهميت جايگاه اين مفهوم در قرآن است. اصلي‌ترين مترادف‌هاي قرآني كلمه‌ي عدل كه در قرآن آمده‌اند و با آن ارتباط معنايي دارند، عبارتند از: قسط، قصد، استقامت، وسط، نصيب، حصه، ميزان وغيره. همچنين جور - متضاد كلمه عدل - كه خود نيز مترادف ظلم است، كمتر در قرآن آمده است. واژه‌هاي پيش گفته بارها در آيات قرآن به كار رفته‌اند؛ مثلاً كلمه‌ عدل و مشتقات آن 29 بار، و كلمه‌ي ظلم و انشقاقات آن بيش از 290 بار در اين كتاب آسماني ذكر شده است. يك صد نص قرآني پيرامون توصيه به عدالت و مفاهيم مترداف آن (قسط، ميزان و ...) نازل شده است.
مثلاً در تفسير آيه‌ي «و السماء رفعها و وضع الميزان»  در تفسير صافي آمده است:
«مقصود اين است كه در ساختمان جهان رعايت تعادل شده است، در هر چيز از هر ماده‌اي به قدر لازم استفاده گشته و فاصله‌ها اندازه‌گيري شده است. همچنان كه در حديث نبوي آمده است: «بالعدل قامت السموات و الارض»  نقطه‌ي مقابل عدل به اين معنا بي‌تناسبي است نه ظلم (جمعی از مولفان 1373، 94).
پس نظام هستي بر عدل استوار شده و به تعبير آيات كريمه قرآن، ميزان كه عبارت ديگر عدل است از يك سو در عالم كيهان و كل نظام هستي حاكم است و از سوي ديگر در نظام حيات انسان بايد حاكم باشد تا از محور عدل تجاوز نشود: «الا تطغوا في الميزان.»
پس بي‌ترديد بر زندگي اجتماعي افراد در جامعه لاجرم بايد نظمي حاكم باشد، زيرا استقرار نظم بر پديده‌هاي تكويني و تشريعي مايه‌ي حيات و زندگي است؛ يا به تعبير ديگر فعاليت و موجوديت هر پديده‌اي در گرو استقرار نظم است. اشاره به ميزان، در آيه‌ي شريفه، همان نظم حاكم بر پديده‌هاي تكويني مورد نظر است، اما وسيله‌اي كه بشر براي ايجاد و استقرار نظم در مسائل اجتماعي به كار گرفته است، برقراري حكومت و وضع قوانين و مقررات تشريعي است (اخوان کاظمی 1386، 52).

عدالت در سيره‌ي نبوي

پيامبر گرامي اسلام، حضرت محمد (ص) طي 23 سال از بعثت تا وفات، مأمور ابلاغ و اجراي اسلام شدند و در همه‌ي ابعاد و زمينه‌هاي فكري،‌ فرهنگي، اقتصادي، اجتماعي و سياسي به انقلابي عدالت گستر و توحيدي دست زدند كه با محتواي اصيل و جامع اسلام، به عنوان آخرين و كامل‌ترين دين آسماني، براي همه زمان‌ها و مكان‌ها و همه‌ي مردم تناسب داشت. وي با نفي افكار، آيين‌ها و ارزش‌هاي ظالمانه‌ي جاهلي و قومي و قبيله‌اي، خوني و نژادي، مالي و طبقاتي و شركت و بت‌پرستي، و در هم شكستن ساختارها و مناسبات مبتني بر آنها، اساس نظمي عادلانه، نور و انقلابي را پي ريخت. نهضت او كه يك انقلاب تمام عيار بود، به تغييرات عميق و اساسي در ذهنيت‌ها و عينيت‌هاي حاكم انجاميد. از خصوصيات بارز نبي اكرم (ص)، اعتدال و عدالت طلبي ايشان بود، همچنان كه علي (ع) در اين باره مي‌فرمودند:
«سيره‌ي او ميانه‌روي و اعتدال و سنتش رشد و تكامل و سخنش جداكننده (حق از باطل) و حكم و فرمانش به عدل و درست كاري است (نهج البلاغه1390، 164).
پيامبر اسلام در قبل و بعد از بعثت، داراي حس عدالت-خواهي عميقي بود و هدف توحيدي وي نفي تبعيض‌هاي ظالمانه‌ي جامعه‌ي جاهلي آن روز و برقراري قسط و عدل بود. جامعه‌اي كه رعايت عدالت در آن فقط به گونه‌ي سلبي همانند تلافي و مجازات و پرداخت خون بها صورت مي‌گرفت و از شكل عدالت مثبت (انصاف، ميانه روي و توازن) خبري نبود.
رسول اكرم (ص) با هدف تكميل و تتميم مكارم اخلاقي،‌ اجراي عدالت را سرلوحه‌ي رسالت خويش قرار داد و مساوات و برابري و اخوت را محقق كرد؛ اما فقط به جنبه‌ي اخلاقي و نصيحت و دعوت ايماني بسنده نكرد، بلكه موجبات كينه‌ها و حسدها و انتقام جويي‌ها يعني تبعضيات حقوقي - را از بين برد و وحدت و الفت و يگانگي اجتماعي را در جامعه‌اي متوازن به وجود آورد. به فرموده‌ي ايشان:
«مثل مومنين از لحاظ علايق و عواطف متبادل كه بين ايشان هست مثل يك پيكر است، يك عضو كه به درد مي‌آيد، ساير اعضاء يكديگر را به همدردي مي‌خوانند و تب و بي‌خوابي پيدا مي شود (مطهری 1363، 119).


قسمتی از پیشینه تحقیق:
1- اسچاپ  (1998) مقاله اي با عنوان درك رضايت شغلي كاركنان: اهميت عدالت رويه‌اي و توزيع منتشر كردند كه در آن اهميت رفتار عادلانه و تأثير آن بر رضايت شغلي كاركنان را مورد تأكيد قرار دادند. تحليل‌هاي آماري كه آنان انجام دادند آشكار مي سازد كه عدالت رويه‌اي ساختاري، عدالت رويه‌اي ميان فردي و عدالت توزيعي هر كدام تأثير منحصر به فردي در رضايت شغلي كارمندان دارد. همچنين آنها بيان كردند كه در ميان اين سه نوع عدالت، عدالت توزيعي قوي‌ترين رابطه را با رضايت شغلي كارمندان دارد.
2- كروپانزائو و روپ (2002) در يك فصل از يك كتاب به بررسي جامع عدالت سازماني با تكيه بر جنبه‌هاي اخلاقي آن پرداختند. آنها ابتدا تحقيقات جاري در زمينه عدالت سازماني را مورد بررسي قرار دادند و سپس به اهميت عدالت در محيط كاري پرداختند. همچنين بيان كردند كه عدالت حداقل شامل سه چيز است: منافع اقتصادي‌، ارتباطات ميان فردي و احساس اصول اخلاقي. همچنين بيان كردند كه حس عدالت به عمل تبديل مي‌شود .


فهرست مطالب به شرح زیر میباشد:
عدالت سازمانی
معنای لغوی عدالت
2-1-2 بحث مفهومی و اصطلاحی عدالت
2-1-2-1 عدالت در قرآن
2-1-2-2 عدالت در سيره‌ي نبوي
2-1-2-3 عدالت در اندیشه سیاسی امام علی (ع)
2-1-2-4 عدالت از نظر افلاطون
2-1-2-5 عدالت از ديدگاه شهيد مطهري
2-1-3 عدالت صوري و ماهوي
2-1-4 عدالت طبيعي و حقوقي
2-1-5 مروري بر مباني عدالت در فلسفه اجتماعي غرب
2-1-5-1 يونان باستان
2-1-5-2 اروپاي پس از رنسانس
2-1-5-3 غرب معاصر
2-1-5-4 گستره عدالت در فرهنگ اسلامي
2-1-5-5 فلسفه
2-1-5-6 اخلاق
2-1-5-7 فقه
2-1-5-8 اجتماع و سياست
2-1-6 موانع استقرار عدالت
2-1-7 عدالت اجتماعی
2-1-8 ابعاد عدالت اجتماعی
2-1-8-1 برابری و مساوات
2-1-8-2 قانون مندي
2-1-9 راهكارهاي تامين عدالت اجتماعي
2-1-9-1 قانون صحيح
2-1-9-2 قانون گرايي
2-1-9-3 اخلاق
2-1-9-4 شايسته سالاري
2-1-9-5 نظارت اجتماعي
2-1-9-6 پيوند استوار حكومت و ملت
2-1-9-7 زي مردمي داشتن كاگزاران نظام
2-1-9-8 مبارزه با ستمگران
2-1-10 مفهوم عدالت سازمانی
2-1-11 تعریف عدالت سازمانی
برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل


کلمات کلیدی: مبانی نظری پیشینه تحقیق مفاهیم و ابعاد عدالت عدالت سازمانی و عدالت اجتماعی (فصل دوم) دانلود مبانی نظری عدالت سازمانی و عدالت اجتماعی پیشینه تحقیق آرشیو مبانی نظری عدالت سازمانی و عدالت اجتماعی بررسي تاثير عدالت سازماني پیشینه تحقیق و مبانی نظری